i
Blogilist - Eesti filosoofia
Eesti mõtlejate ajaveebid

Uued postitused

  • favicon Insomnia (2): The Death of Stalin (2018)
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Järelmärkused (7): “Tamppu” ja Vaigele arheoloogiline eripära
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Järelmärkused (6): Usureformides reverteeritakse institutsioone?
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Järelmärkused (5): Kas valgus, valge ja välk on soomeugrilastel etümoloogiliselt seotud?
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon “Usume majorit” (3): Onu-jutud
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Järelmärkused (4): “Ur-Europa” eeldiskursus?
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon 1001 Stirlitzit (2): Ood revolutsioonile!
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon 1001 Strilitzit (1): Võnnu-nahaal
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Teadmine kui vaimuseisund
    kirjutab blogis ANALÜÜTILISE FILOSOOFIA SEMINAR
  • favicon Córka-Córka ABC (2): Tegudemeestest ehk millest ma tunnistus olen!?
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Collusions (2): Vabanemistundest
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Järelmärkused (1): Riitus-samasus
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Kordused (5): Kas 11.sajandi lõpus olid Russi Lääne-Euroopas “välis-skandinaavlased”?
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Kordused (4): Kes olid Gualani ja Guaranci?
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Kordused (3): Taran-Ucco&Ucco-Taran
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
  • favicon Kordused (2): Βίραγγοι
    kirjutab blogis Studia Cartesiana Estonica
Värskenda nimekirja Järgmised postitused

Loetumad postitused

Järelmärkused (5): Kas valgus, valge ja välk on soomeugrilastel etümoloogiliselt seotud?
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, kolmapäev 12 juuni kell 19:23
Eesti etümoloogiasõnaraamat väidab, et välk on seotud pigem sõnaga väle ja jätab viite valgusele kõrvale. Liivlastel on valgele ja valgusele sama sõna valda. Mis valguse mõiste jaoks kordub tüvena ersadel, maridel ja vadjalastel. Paralleelselt inglise põhikasutusele ka maridel on välk valgusega tuletuslikult seotud volgido-volgentše. Kõige iseseisvam on jällegi vodmurtide keel, kuna vod-vadja tšuudid üllatavad jürü-jürrü’ga , mis seostub jakuudi urun ja inga-ketšua yuraq sõnaga “valge”. Usbekkide sõnavaras esineb sarnane tüvi samuti valguse jaoks. Pole vaja vast pikalt seletada kuidas ungari feny seostub iiri-keldi fionn sõnaga või feher anglo-sakside kasutusega.

Huvitavad blogilistid

1001 Stirlitzit (2): Ood revolutsioonile!
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, neljapäev 6 juuni kell 17:13
Ma olen juba korduvalt märkinud, et mis võis alata toorelt ja panna normaalse psüühikaga inimese pagema kõikvõimalike KGB või nõukogude jõuametite lähikonnast, see võis siiski finaliseeruda koostööga. Eesti ajaloost kirjutamine on võrreldav, selles suhtes, homoporno-maiguliste tekstide tootmisega.
1001 Strilitzit (1): Võnnu-nahaal
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, kolmapäev 5 juuni kell 23:59
ENSV-järgses Eestis elades, eriti uuskorporantidega kokku puutudes, kelle elu algus on ilmtingimata ainuüksi nõukogude korras möödunud, tundub suhtumise järgi, et kõnelejad peavad olema vähemalt kolm korda kõvemad mehed kui oli Narva maleva pealik .
Córka-Córka ABC (2): Tegudemeestest ehk millest ma tunnistus olen!?
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, teisipäev 4 juuni kell 23:45
Noor pikkade mustade juustega naine istus seljaga minu poole, põhiosas ingliskeelne, prantsuskeelsete fraasidega pikitud kiri ees. Kui vana ta võis siis olla? Kõige rohkem 19-aastane aga ilmselt isegi noorem. Tema vastas istus jeziidirõivastes mees. “See on meie preester!” , ütles ta mulle inglise keeles. Me suhtlesimegi siis vaid ingliskeelselt.
Insomnia (2): The Death of Stalin (2018)
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, laupäev 15 juuni kell 19:15
Venemaal keelati ka eelmisel aastal kinolevis üks suur ajalooline film ära Armando Iannucci (1963-) Stalini surm. Režissöör on Šotimaal sündinud ja vanemate päritolu järgi nn välis-itaallane.
Järelmärkused (7): “Tamppu” ja Vaigele arheoloogiline eripära
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, reede 14 juuni kell 23:33
Et vadjalaste seas sõna või märk “tamppu” on tehtud kuradile sünonüümseks nagu hiis ( hiitto ), mis kaardistub Põhja-Tartumaal pühapuulise tühimikuna, ütleb mulle, et mitte ainult vadjalased vaid lausa kylfingid-kalevid kas vahetasid formaalselt religiooni (usuvabaduse ainuusu kasuks) teistest Eesti piirkondadest varem ( kui mitte 948.aastal nagu Iirimaal easterlingid ) ja vabatahtlikult või olid nn seitsme magaja (unimehe) kombel gnostiliste sünkretistide siirdealad Põhjalas.
Järelmärkused (6): Usureformides reverteeritakse institutsioone?
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, neljapäev 13 juuni kell 17:44
Üldiselt kaasajaks on Euraasia keeled sedavõrd reformeeritud, et kuradi kui ainujumala vastalise mõiste puhul eelistatakse laene või laensõnalisi derivaate (nt devil ). Satan-saatan on semiidi keeltest ja διάβολος -diabolus Vahemere äärest, kuna kasahhi žin (Жын) on tulnud islami traditsioonist jinna ehk tuleolenditest, mis omakord on reverteeritud väärtus zoroastrismist.
“Usume majorit” (3): Onu-jutud
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, esmaspäev 10 juuni kell 16:12
KGB-Bruno lobises kahel esimesel tutvusaastal 1993-95 nii palju, et oli raske sellest midagi väga tõsiselt võtta. Seda enam, et ta ei varjanud pikka viibimist Tartus Raja-tänava psühhiaatrikliinikumis. Ma üritasin talt uurida, miks ta psühholoogiat Tartus tahtis õppida.
Järelmärkused (4): “Ur-Europa” eeldiskursus?
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, pühapäev 9 juuni kell 16:03
Edgar Saks oli veendunud, et soomeugrilased on Lääne ja Kesk-Euroopa põlisasukad, millest jälgi otsis kohanimede seast. Üksiksiirdelisust varaantiigist ei saa mingil juhul välistada, ent on küsitav neid kohta pidada enamusasustuse märkideks, mis väljatõrjumisena peaksid olema interpreteeritavad.
Teadmine kui vaimuseisund
kirjutab moelder blogis ANALÜÜTILISE FILOSOOFIA SEMINAR, teisipäev 4 juuni kell 15:52
4. juunil räägib Uku Tooming seminaris Jennifer Nageli artiklist “Knowledge as a Mental State” ( Oxford Studies in Epistemology , 2013, Vol. 4, pp. 275-310). Seminar algab 18.15, Jakobi 2 ruumis 322.
Collusions (2): Vabanemistundest
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, esmaspäev 3 juuni kell 23:15
Võib olla poleks juba algusest tohtinud midagi vahele jätte elik siis ennast petvalt vabanemistundega edasi minna? Näidata, mis seal oli, et vahest polnudki kõik ENSV-s nõnda halb anti välja Sädet, Noorte häält, Pioneeri ja Tähekest , ning umbkeelsed Võnnu pioneerid sõitsid Arteki Eesti tulevikku looma!? “Mida on vaha teha?” , küsis lühikestes spotlikes rõivastes siseneja.
Järelmärkused (1): Riitus-samasus
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, laupäev 1 juuni kell 23:58
Kõik gümnaasiumilõpetajadki teavad seda kohta Tacituse Germania st, mis juhatab sisse kirjelduse muinas-Eesti varasemast ajast enne rahvasterändu, mis kaua pani kahtlustama, et see muutis Läänemere keelt ja kultuuri paarisajaks aastaks tervikuna, enne kui slaavlased ennast taas kehtestasid ja indogermaanlased, keda üldistasid tavaliselt siin sakslasteks, järkjärgult Skandinaavia põhja- ja idapoolsemaid alasid sessoonselt vähemalt asustasid.
Kordused (5): Kas 11.sajandi lõpus olid Russi Lääne-Euroopas “välis-skandinaavlased”?
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, reede 31 mai kell 09:10
Prudentius (800-861) ja Hincmar (806-882), mõlemas ühines viljakas kirjaanne kõrgete kirikuametitega, kirjutasid kahe peale Annales Bertiniani. Hincmar jätkas 861.aastal sealt, kus Prudentius ära pidi minema. Ehk kõnealune kirjakoht, milles esmakordselt Lääne-Euroopas Rhos rahvas Sueones (tsuhoonetsite?) koosseisus ära mainitakse, pärineb veel Prudentiuselt.
Kordused (4): Kes olid Gualani ja Guaranci?
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, neljapäev 30 mai kell 20:40
Leo Marsicanus või Ostiensis, keda nimetatakse sõltuvalt sünni või elukohast, ka Leone dei Conti di Marsi (1046-1115), kroonikakirjanduses mainitakse Monte Cassino kloostris kirjapanduna 1010.aasta kohal, kui Melo kreeklaste vastu riigipöördelise katse organiseeris, kreeklaste Apuulia ja Calabria-liitlaste juurde katapani abiväena toodud taanlasi (Danis), Rhose (Russis) ja Gualanis . Olgu mainitud, et Gualanis käib veel vähemalt ühest publikatsioonist sellisel kujul läbi.
Kordused (3): Taran-Ucco&Ucco-Taran
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, kolmapäev 29 mai kell 07:59
Islandi alusaaga publikatsioonil Edda Saemundar hinns fróda (1828) kolmandal osal on pikk ladinakeelne kommenteeriv osa leksikoni elik glossaariumina. See seletab muuhulgas lahti Thor-Taara geograafiat ja muinas-teoloogilisi nüansse. Ucco-Uko , mis esineb ka Taara-Ukko ühendina, on Taevaisa või Taat, kuna Maa on naisprintsiip ja sellele vastab ladina Tellus. Seega Aleksander Heintalul pole õigus, kui ta samastab Maaema Tarapitaga.
Kordused (2): Βίραγγοι
kirjutab studiacartesianaestonica blogis Studia Cartesiana Estonica, teisipäev 28 mai kell 23:59
Edward Gibbon’i (1737-1794) monumentaalteos The History of the Decline and Fall of the Roman Empire ilmus kuues köites juba tema elu ajal aastatel 17761789. Tema joonealuse väärtus seisneb ainuüksi Βίραγγοι-vormi äratoomises, mida hilisemad ka kirjaveaks tahavad nimetada. Meenutab soomlaste eksonüümi eestlastele viro-virolaiset.